ورود ثبت نام

وارد حساب کاربری خود شوید

نام کاربری *
رمز عبور *
مرا به خاطر بسپار

ثبت نام کنید

گزینه های ستاره دار اجباری هستند.
نام *
نام کاربری *
رمز عبور *
تایید رمز عبور *
ایمیل *
تایید ایمیل *
کد امنیتی *

اخبار فناوری

بر اساس فهرست فوربز در مورد میلیاردرهای جهان: آی‌تی، کارخانه‌ میلیاردرسازی

بر اساس فهرست فوربز در مورد میلیاردرهای جهان: آی‌تی، کارخانه‌ میلیاردرسازی

21 اسفند 1396
فوربز جدیدترین فهرست مربوط به ثروتمندان جهان در سال 2018 را منتشر کرد. این فهرست که نام 2208 نفر از…
رقابت کاغذ با صفر و یک

رقابت کاغذ با صفر و یک

فناوری های جدید با هدف ارائه راه حلی ارزان تر، بهتر یا سریع تر به کاربران وارد بازار می شود و بسته به میزان استقبال مشتریان بر الگوی زندگی و تعامل آن ها تاثیر می گذارد.برای نمونه، شبکه های اجتماعی با هدف کاهش قیمت و نیز افزایش سرعت ارتباط بین…
رقابت کاغذ با صفر و یک

رقابت کاغذ با صفر و یک

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

فناوری های جدید با هدف ارائه راه حلی ارزان تر، بهتر یا سریع تر به کاربران وارد بازار می شود و بسته به میزان استقبال مشتریان بر الگوی زندگی و تعامل آن ها تاثیر می گذارد.
برای نمونه، شبکه های اجتماعی با هدف کاهش قیمت و نیز افزایش سرعت ارتباط بین کاربران وارد میدان شد. این فناوری از یک سو موجب تسهیل تعامل بین مردم شده و از سویی دیگر مشکلاتی نظیر کاهش تعاملات رو در رو و انسانی یا افزایش پخش شایعات را به همراه داشته است.
صنعت چاپ و انتشار کتاب، کسب وکاری باسابقه بوده و نقش مهمی در پیشرفت علمی بشر داشته است. با وجود این، روند دیجیتالی شدن دنیا سبب ایجاد تحولاتی در این صنعت شده و نگرانی هایی را نیز به همراه داشته است.

چرا کتاب دیجیتال؟

کتاب در قالب دیجیتال مزایای متعددی دارد. هر کاربر می تواند با استفاده از دستگاه کتابخوان الکترونیکی (Ebook Reader)، گوشی، تبلت یا رایانه خود کتاب بخواند، جملات و پاراگراف هایی را که به نظرش مهم هستند، هایلایت کرده و یادداشت هایی در بخش های مورد نظر بنویسد.
امکان ذخیره تعداد زیادی کتاب در حجمی کوچک یا دسترسی از طریق سرورهای ابری در هر جایی که هستیم، یکی از مهم ترین مزایای کتاب های الکترونیکی است که می تواند برای بسیاری از افرادی که به دلیل شغل خود زیاد به سفر می روند، جذاب باشد.
جست و جو پذیری یکی دیگر از مزایای کتاب های الکترونیکی است. این ویژگی بویژه برای پژوهشگران و البته تمام کسانی که دنبال یافتن بخش هایی بخصوص از یک کتاب پرحجم هستند، بسیار سودمند است.
دسترسی سریع به کتاب موردنظر را نیز باید به فهرست بالا افزود. با این الگوی دیجیتالی براحتی می توان کتاب موردنظر را دانلود کرد و دیگر نیازی به رفتن به کتابفروشی یا چند روز منتظر پستچی ماندن نیست.

نویسنده ای که ناشر می شود

خودانتشاری (Self-Publishing) یکی از قابلیت هایی است که به لطف قالب دیجیتال و برخی سایت ها نظیر آمازون فراهم شده است. خودانتشاری به این معناست که نویسنده کتاب نیازی به مراجعه به یک ناشر و جلب رضایت او برای انتشار کتابش ندارد و در عوض براحتی می تواند کتابش را به صورت مستقل منتشر کند. تجربه چند سال اخیر نشان داده که با وجود جدید بودن این قابلیت، برخی از این کتاب ها با استقبال مشتریان روبه رو شده و توانسته فروش خوبی داشته باشد.
قابلیت خودانتشاری ظاهرا تهدیدی برای صنعت قدیمی چاپ و انتشار کتاب به شمار می رود، اما آیا این گمانه درست است؟ شاید برای پاسخ به این پرسش باید ابتدا به واکاوی پرداخته و نگاه دقیق تر به اثرات دیجیتالی شدن کتاب بر صنعت نشر بیندازیم.

وقتی پای آمازون در میان است!

حدود یک دهه پیش، آمازون از نخستین دستگاه کتابخوان الکترونیکی خود رونمایی کرد. این اقدام که موج خبری گسترده ای به همراه داشت، موجب هراس ناشران و فعالان صنعت چاپ و انتشار کتاب شد. مدیران ارشد این صنعت بر این باور بودند روند جدید دیجیتالی کردن کتاب می تواند همان سرنوشتی را که بر سر صنعت موسیقی آورد، برایشان رقم بزند. همه می دانیم دیجیتالی شدن موسیقی موجب از بین رفتن کسب وکار بسیاری از شرکت های بزرگ تولیدکننده آلبوم های موسیقی و فعال در زمینه پخش کاست یا سی دی موسیقی شد و در عوض، سایت هایی نظیر آیتیونز و اسپاتیفای جایگزین آنها شد. همچنین امکان دانلود بی دردسر فایل های موسیقی نیز ضربه مرگباری به این صنعت وارد کرد.
اگر به آمارهای مربوط به نخستین سال های پس از عرضه دستگاه کتابخوان آمازون نگاه بیندازیم، می بینیم این هراس بی دلیل نبود. در یک بازه زمانی کوتاه، رشد تولید کتاب های دیجیتالی تقریبا به 1200 درصد رسیده بود، اما جالب اینجاست که طی چند سال بعد، این روند معکوس شد. در واقع انتشار کتاب در قالب دیجیتالی کاهش یافت و در مقابل آهنگ چاپ و انتشار کتاب های کاغذی افزایش یافت.

خستگی دیجیتال

دلایل متعددی را برای این تغییر ذکر می کنند. در بسیاری از موارد می بینیم قیمت کتاب های الکترونیکی بیشتر از نسخه کاغذی همان کتاب هاست. یکی از دلیل احتمالی دیگر برای این پدیده نیز به «خستگی دیجیتال» مربوط می شود. امروزه بسیاری از افراد، زمان زیادی را در محل کار یا خانه جلوی صفحه نمایش رایانه یا گوشی سپری می کنند و به همین دلیل دوست دارند اندکی به خود استراحت داده و به شیوه ای آفلاین مطالعه کنند. درواقع خواندن کتاب کاغذی می تواند راهی برای فرار از این خستگی دیجیتال باشد. در این میان، برخی دیگر از کارشناسان فکر می کنند کتاب های صوتی عامل کاهش اقبال مردم به کتاب های دیجیتالی به شمار می رود. خیلی ها دوست دارند هنگام انجام فعالیت های مختلف مثل پیاده روی یا رانندگی به یک کتاب گوش دهند. البته آمارها نیز نشانگر این است که فروش کتاب های صوتی نیز در چند سال اخیر به شکل قابل توجهی افزایش یافته است.

رسانه های اجتماعی و کتابخوانی

رسانه های اجتماعی بخش جدایی ناپذیر از زندگی در دنیای دیجیتال است و بی تردید تاثیر قابل توجهی بر صنعت چاپ و انتشار کتاب دارد. امروزه خوانندگان از طریق شبکه های اجتماعی می توانند براحتی با نویسندگان موردعلاقه خود در ارتباط بوده یا کتاب هایی را که برایشان جذابیت دارد از طریق این شبکه ها بیابند، اما این فناوری یک جنبه منفی هم دارد و آن زمان صرف شده برای آن است. شاید بتوان گفت زمانی که یک فرد برای حضور در شبکه های اجتماعی و تعامل در آن صرف می کند، موجب کاهش زمان مطالعه او می شود. جالب است بدانید مقاله ای که چندی پیش در یک نشریه معتبر منتشر شد نشان می داد اگر یک نفر متوسط زمانی را که صرف رسانه های اجتماعی می کند به مطالعه کتاب اختصاص دهد، می تواند در سال براحتی 200 کتاب جدید بخواند.

سرنوشت کتابفروشی ها

شاید در خبرها شنیده باشید طی دهه اخیر، چند کتابفروشی زنجیره ای و بزرگ در ایالات متحده تعطیل شد که دلیل آن نیز کاهش استقبال مردم از کتاب های کاغذی و در نتیجه، کاهش درآمد آنها بوده است، اما این روند در یکی دو سال اخیر تا حد زیادی دگرگون شده است. برخی از کتابفروشی هایی که تا همین اواخر با مشکلات مالی ناشی از استقبال مشتریان روبه رو بودند، توانستند وضعیت بهتری بیابند که شاید دلیلش نیز افزایش انتشار و فروش کتاب های کاغذی باشد. برخی دیگر از کتابفروشی های معتبر در دنیا نیز به رویکرد تنوع بخشی به محصولات روی آورده اند و با فروش مجموعه ای از اقلام (از نوشت افزار گرفته تا اسباب بازی و حتی غذا و نوشیدنی) به دنبال جبران کاهش درآمد فروش کتاب خود هستند. از سویی دیگر، آمازون نیز مدتی است وارد دنیای فروشگاه های فیزیکی شده و در این فروشگاه ها کتاب را نیز در کنار اقلامی دیگر عرضه می کند. آمازون به سرعت در حال بازگشایی فروشگاه های فیزیکی خود در شهرهای مختلف ایالات متحده است که این امر بی تردید بر گردش مالی دیگر فروشگاه های عرضه کتاب کاغذی نیز تاثیرگذار خواهد بود. با وجود این، شاید هنوز برای پیش بینی سرنوشت صنعت کتابفروشی غیرآنلاین زود باشد.

سرنوشت صنعت انتشار کتاب کاغذی

افزایش آمار مربوط به انتشار کتاب به صورت کاغذی سبب شد تردیدهایی در درستی پیش بینی های قبلی در زمینه افول تدریجی این شکل سنتی از کتاب و در عوض اوجگیری پیوسته کتاب های دیجیتال ایجاد شود. هنوز هم بسیاری از افراد دوست دارند کتاب را در دست گرفته، ورق بزنند و حتی از بوی کاغذهای آن نیز لذت ببرند! اما سوال اینجاست که «آیا نسل های آینده نیز چنین نظری دارند؟» به نظر می رسد باز هم برای پیش بینی آینده این صنعت قدیمی زود باشد!

منبع: ضمیمه کلیک روزنامه جام جم

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

جستجو